Мақсаты: балаларды орыс мақал-мәтелдерімен таныстыру; мақал-мәтелдерден айырмашылығы туралы түсінік беру; зейінді, есте сақтауды, ойлауды, көркемдік қабілеттерді дамыту, оқушылардың лексикалық қорын кеңейту.
Жабдық: шифрланған мақал-мәтелдері бар кестелер. (№1, 2, 3, 4 қосымшаларды қараңыз.)
Мұғалім. Халық даналығының терең қоймасы-оны түбіне дейін шығармаңыз. Орыс тілі әсіресе мақал-мәтелдерге бай. Дәл, қысқа, мәнерлі, олар өздері белгілі бір өмірлік жағдайда ойға келеді. Олар бізді өмір бойы сүйемелдейді, бірақ егер сіз бұл туралы ойласаңыз, біз оларды еш жерде оқымаған сияқтымыз, тек әңгімеде олар естіліп, бірден есте қалды.
Көптеген мақал-мәтелдер жүздеген жылдар бойы халық арасында өмір сүріп келеді, ал кейбіреулері жақында ойлап табылған.
Бүгін мен сізге мақал-мәтелдермен ойнауды, халық даналығының қоймасына қол тигізуді, оның сүйкімділігін сезінуді ұсынамын.
Жылынудан бастайық. Көптеген мақал-мәтелдер сізге бұрыннан таныс. Мен фразаны айтамын, ал сіздің міндетіңіз-оны аяқтау.
➢ Еңбек тамақтандырады, ал жалқаулық ... (бұзады).
➢ — Уақыт, көңіл көтеру — ... (сағат).
¡ Кішкентай золотник, иә ... (жолдар).
¡ Бір ақыл жақсы, ал екеуі жақсы ... (жақсы).
➢ Жүз рубль емес, жүз рубль бар ... (достар).
➢ Әр саудагер өз өнімі ... (мақтау).
➢ Оқу — жарық, ал оқымау — Жарық ... (қараңғылық).
➢ Ақылдың ақшасына емес ... (сіз сатып аласыз).
➢ Қарағанда кеш жақсы ... (ешқашан).
➢ Өрісте жоқ... (жауынгер).
- Жеті рет көріңіз, бір рет ... (кесіңіз).
¡ Шайтанның тыныш қабатында... (табылған).
¡ Қорқыныштың көзі бар ... (үлкен).
➢ Достық қымбатырақ ... (ақша).
Осы газет тақырыптары жасалған мақал-мәтелдерді есте сақтауға тырысыңыз.
➢ Жазда шаңғы дайындаңыз.
(Жазда шананы, ал қыста арбаны дайындаңыз.)
- Шағын қала, иә, қымбат.
(Кішкентай золотник, иә қымбат.)
¡ Тауықтар қыста да есептеледі.
(Тауықтар күзде есептеледі.)
➢ Басқа адамдардың шанасына қону қазірдің өзінде жарияланды.
(Шанаға отырмаңыз.)
➢ Көршілерде келісім болмаған кезде...
(Жолдастарда келісім болмаған кезде, олардың дело жақсы болмайды.)
¡ Ал Васка тамақтануды жалғастыруда.
(Ал Васка тыңдап, жейді.)
➢ Киім арқылы өткізілді.
(Олар киіммен кездеседі, бірақ ақыл-оймен бірге жүреді.)
Мұғалім. Енді екі тақырып бойынша мақал-мәтелді біліп алыңыз. (№1, 2, 3, 4 қосымшаларды қараңыз.)
1) ботқа, май. (Ботқаны маймен бүлдірмейсіз.)
2) шыбын, піл. (Шыбыннан піл жасамаңыз.)
3) алма, алма ағашы. (Алма ағашынан алма жақын жерде құлайды.)
4) қалам, балта. (Қаламмен жазылғандай, сіз балтамен кеспейсіз.)
Мақалды мақал-мәтелден ажырату өте қиын. Халық даналығы былай дейді: мақал-гүл, мақал-жидек.
Мақал-мәтелдер әйгілі адамдардың дана сөздеріне өте ұқсас, олар қысқа астарлы әңгімелер. Мақал жасалмайды, бірақ кез-келген өмірлік жағдайдың нәтижесінде жаннан шыққан айқай ретінде туады деп айтуға болады. Әр мақал-мәтелде ілім бар.
Мақал-бұл нақты бейнелі өрнек, толық мақал-мәтелді құрмайтын және мақал-мәтелден айырмашылығы жалпылама ағартушылық мағынасы жоқ жиналмалы қысқа сөйлеу.
"Кілтті" тауып, келесі мақал-мәтелдерді шешіңіз.
1. ЕЛЕДЕН АН ЦИНТЯП БМЕС (аптасына жеті жұма.)
2. BTIZHOLOP ЫБUZ ANGLOP (тістерді сөреге қойыңыз.)
3. ПОС
Мұз
ОЖД
ИЧК
АВЧ
ЕТВ
Ринг (бейсенбіде жаңбырдан кейін.)
Мұғалім. Мақалды мақал-мәтелден ажыратуға тырысайық. Біз ойнаймыз. Егер мен мақал айтсам, яғни толық емес үкім шығарсам, қолымды үстелге қойыңыз, Егер мен мақал айтсам, яғни толық үкім, ілім — қолыңызды басыңыздан жоғары көтеріңіз.
➢ Көйлекті қайтадан сақта, ал жас құрмет. (Мақал)
¡ Оның бәрі үйде емес. (Мақал)
- Жидектің бір өрісі. (Мақал)
- Өмір игі істерге беріледі. (Мақал)
¡ Секірмейінше "гоп" деп айтпаңыз. (Мақал)
➢ , Саусақ сияқты. (Мақал)
➢ Көз жасыңмен қайғыра алмайсың. (Мақал)
➢ Дос қиыншылықта танылады. (Мақал)
➢ Жағаның артына оралған. (Мақал)
➢ Бір, ұядағы аю сияқты. (Мақал)
➢ Басқа біреудің жағасында оның воронушкасына қуаныштымын. (Мақал)
➢ Қасқыр сияқты аш. (Мақал)
Мұғалім. Енді Мен сізге таныс емес мақал-мәтелдерді тыңдауды ұсынамын. Оларда соңғы сөз жоқ. Соңғы сөздің қандай болуы мүмкін екенін түсінуге тырысыңыз.
¡ Жақсы арқан ұзын, ал сөйлеу... (қысқа).
➢ Жауап беруге асықпаңыз, асығыңыз... (тыңдау).
➢ Жұмсақ, иә қатты... (ұйқы).
➢ Қойларға қарсы, ал қойларға қарсы және өзі -... (қой).
➢ Қайда жұқа, сонда және ... (жыртылған).
¡ Арық әлем жақсылықтан жақсы... (жанжал).
¡ Ботқаның өзі қайнатылды, өзі және ... (қопсытыңыз).
➢ Сіз не себесіз, содан кейін және ... (сіз орасыз).
¡ Ағаш жемісі үшін бағаланады, ал адам үшін — ... (істер бойынша).
➢ Жақсыдан гөрі жақсы әрекет ету жақсы... (сөйлеу).
¡ Басқалармен қоштасыңыз, бірақ қоштаспаңыз ... (өзіне).
Мұғалім. Мен тілек білдірушілерге жест-ишара мен мимика арқылы мақал-мәтелдер бейнелеуді ұсынамын. (Тілек білдірушілер карталарды алады, оларда жазылған мақал-мәтелдерді бейнелейді, ал қалғандары болжайды)
天 үш Қарағайда адасып кетіңіз. (4)
¡ Кастрюльден үш шың. (1)
¡ Жеті біреуін күтпейді. (8)
➢ Жатып қалмаңыз. (8)
Ескерту. Жақшада қойылымға қатысу үшін қажетті адамдардың саны көрсетілген.
Мұғалім. Енді-күрделілігі жоғары тапсырма. Бір тақырыптағы мақал-мәтелдер топтарының ішінен "артық" деп табыңыз.
1. Ара кішкентай және ол жұмыс істейді.
2. Зеріктіруден бизнес алыңыз.
3. Мәскеу кенеттен салынбады.
4. Жидекті жинаңыз — денені жинаңыз
5. Суға батып бара жатқан адам сабанды ұстап алады.
1. Өздері қандай, шаналар да солай.
2. Отсыз түтін болмайды.
3. Үлкен кеме-үлкен жүзу.
4. Әр адам өз үлгісіне жарайды.
5. Сенка мен қалпақ бойынша.
1. Ереминнің кінәсі үшін Томаны ұрмаңыз.
2. Олар өтірік айтпайды.
3. Мысықтың көз жасы төгіледі.
4. Ботқаның өзі қайнатылды, өзі және қопсытыңыз.
5. Сыйлық қымбат емес, махаббат жолы.
1. Ілім — жарық, ал оқымау-қараңғылық.
2. Жасыл жүзім тәтті емес, ал жас ақыл күшті емес.
3. Аукнет те, жауап та болады.
4. Ақымақтан ақыл сұрамаңыз.
5. Ғалым үшін үш ғалым берілмейді.
Соңғы тапсырма-сіздің құрдасыңыз жазған ертегіні мағынасына сәйкес мақал-мәтелмен аяқтау.
Екі Бақа
Екі Бақа өмір сүрді. Біреуі мейірімді болды. Ал екіншісі зұлым.
Бірде зұлым Бақа досына тұзақ жасауды ойлады. Ол Қамысты жақсы Бақа осы қамыстың жанында жүзіп бара жатқанда, оған құлап түсуі үшін жазды.
Зұлым бақа жақсы бақаға барып: "жарыспен жүзейік", - деді. Олар барды. Жүзді, жүзді... Кенеттен жақсы Бақа шыбынды ұстап алу үшін тоқтады, ал зұлым әрі қарай жүзіп, оның тұзағына тап болды. Содан кейін ол мақалды есіне алды:... (Басқа шұңқыр емес-сіз оған кіресіз.)
Мұғалім. Бұл сабақ аяқталды. Өз әсерлеріңізбен бөлісіңіз.