Мақсаттары: балалардың ақшаның табиғаты және ақшамен жұмыс істеу мәдениеті туралы түсініктерін кеңейту; ақшаның моральдық категория ретіндегі мәнін ашу; "жұмыс істемейтін" байлыққа сыни көзқарасты қалыптастыру; адам еңбегінің нәтижесі ретінде байлыққа оң көзқарасты тәрбиелеу; экономикалық ойлауды қалыптастыруға ықпал ету; балаларды үнемдеуге, үнемдеуге, ұстамдылыққа ынталандыру.
Дизайн.
Тақтаға талдау үшін сөйлемдер жазыңыз:
Ақшадан басқа ештеңесі жоқ адам қаншалықты кедей!
(Артуро Графы)
Бай емес, ақылды болуға тырысыңыз. Байлықты жоғалтуға болады, парасаттылық әрқашан сізбен бірге.
(Эзоп)
Сынып сағатының жоспары.
1. Ақпараттық блок.
а) " ақшаның жұмбақ күші "шағын дәрісі.
б) ақша тарихына саяхат.
в) ақша: мақсат немесе құрал.
3. Проблемалық сұрақ: "кімді кедей деп санау керек?».
4. Аяқталмаған ұсыныстар. "Ақшаға не сатып алуға болмайды".
5. Сұраққа жауап берейік: "ақша зұлымдық па, әлде жақсылық па?».
6. Ақшамен жұмыс істеу ережелерін жасау. "Абайлаңыз-ақша!».
7. Қорытындылау (рефлексия).
Сынып сағатының барысы.
1. Ақпараттық блок.
а) " ақшаның жұмбақ күші "шағын дәрісі.
- Күн сайын біз ақшамен айналысамыз, оларға үнемі тәуелді боламыз. Бала кезінен біз ақша әрқашан қажет екенін және көбінесе ол жетіспейтінін білеміз. Бірақ бұл қарапайым түсті қағаздардың жұмбақ күші туралы аз адамдар ойлайды. Олар қайдан келді? Оларға қалай қарайсыз? Олар адамдарға жақсылық немесе жамандық әкеледі ме?
Ғалымдар ақша адамзаттың ең үлкен өнертабысы деп санайды, онсыз прогресс мүмкін емес еді. Бірақ сонымен бірге ақшаға деген шөлдеу адамдарды қылмысқа итермелейді, ашкөздікті, қызғанышты дамытады, жинақтауды өмірдің мәні мен мақсатына айналдырады. Ежелгі уақытта ақша зұлым рухтардың ұрпағы деп сенген.
Сонымен, ақша дегеніміз не: прогресс көзі немесе зұлымдықтан құтылу керек пе? Бүгін біз бұл мәселені шешуге тырысамыз. Ақша тарихына саяхат жасаудан бастайық.
б) ақша тарихына саяхат.
- Ақшасыз өмір сүру қаншалықты жақсы болар еді. Кез-келген дүкенге келді, қалағаныңызды және қалағаныңызды алыңыз. Кез келген ойыншықтар, велосипедтер, балмұздақ, кәмпиттер. Және тыныш, есептемей, үйге барасыз. Бірақ содан кейін не болады: Мен дүкеннен қалағанымның бәрін ала аламын, демек, анам жұмысқа бармай, менімен бірге кітап оқи алады. Әкем менімен бірге балық аулауға кете алады, өйткені оған ақша табудың қажеті жоқ. Мен мектепке келдім, мұғалім жоқ, ол көйлек тігу үшін ательеге кетті. Мен демалыс күнін өткізуді шештім. Өйткені, көйлек үшін ақы төлеудің қажеті жоқ. Ал наубайшы ешқашан жұмысқа бармауға шешім қабылдады. Біз дүкенге келгенде бір тоқаш нан болмайды. Оны ешкім пісірген жоқ. Мен велосипед алмадым, Саша, барлық велосипедтерді көрші кіреберістен алып кетті. Неге оған сонша керек? "Біреуі бұзылады, мен екіншісіне мінемін"дейді. Бұл қандай да бір тәртіпсіздік болып шығады! Біз ақшасыз шыға алмаймыз. Адамдар жұмысқа барып, адал жұмыс істеуі үшін әр еңбекке ақы төлеу керек. Дүкеннен тауарды қажет мөлшерде сатып алу үшін. Біздің өміріміз ақшаға байланысты қалай болды? Ақша қалай пайда болды?
Қарабайыр адамдарда кейбір өнімдердің артық мөлшері пайда болған кезде, олар оларды бір-бірінен басқа қажетті өнімдерге ауыстырды. Осылайша табиғи алмасу пайда болды. Баға (пропорциялар) кездейсоқ жағдайларға байланысты белгіленді. Шопан тайпаларында айырбастау құралы тірі мал болды: қой, сиыр, бұқа. Солтүстік халықтар жүнді-жүнді ақшаны айырбастады. Сондай-ақ, ақша құстардың қауырсындары, астық, тұз, какао бұршақтары, кептірілген балық болды. Жылы теңіздердің жағасында өмір сүрген тайпалар Раковиналарды ақша ретінде пайдаланды. Зергерлік бұйымдар түрінде жіпке отырғызылған-раковина ақшасы. Олар тауарлық ақшаның ең тұрақты түрі болып шықты. Көбінесе айырбасталатын тауар ақшаға айналғандай, әртүрлі тауарларды бір-біріне айырбастау құралына айналды. Әлемде әртүрлі "экзотикалық" ақша болды. Перілер-тас шеңберлер, ортасында диірмен диірмендеріне ұқсас тесік бар. Мұндай "монеталардың" диаметрі кейде бірнеше метрге, ал массасы тоннаға дейін жетті. Ертегі иесі оған өз белгісін қойды. Оған бірдеңе сатып алғанда, жаңа иесі сол белгіні жуып, оны қойды. Құлдарды ақша ретінде де пайдаланды.
- Көптеген халықтар арасындағы алғашқы ақшаның рөлін үй жануарлары да атқарды. Олар бастарына қарай саналды. Кімнің басы көп болса, ол бай болды. Капитал сөзі латын тілінен шыққан капут, бұл "бас"дегенді білдіреді.
Ақша ретінде әртүрлі заттар пайдаланылды: балық, аң терісі, інжу, ит тістері, кенгуру және дельфиндер, тұз барлары, темір шыбықтар және т.б.
Айырбастау кезінде үлкен қиындықтар болды. Мысалы, қайық жарты сиырға тұрды-сіз малды екіге бөлмейсіз!
Мұның бәрі тауар - ақша деп аталды. Мұндай "ақшаны" басқа тауарларға айырбастауға немесе өз фермасында мақсатына сай пайдалануға болады. Бірақ бұл ыңғайсыз ақша болды! Қойлар мен бұқаларды бір жерде ұстап, тамақтандыру керек. Ұзақ сақтаудан өнімдер нашарлайды. Меха көбелек жейді. Адамдарға практикалық ақша қажет болды. Сондықтан сіз оларды өзіңізбен бірге алып жүре аласыз және кез-келген уақытта үлкен немесе кішкентай зат сатып ала аласыз. Ақшаның алғашқы түрі каури раковиналары болды. Ұзақ уақыт бойы олар айналымда болды. Шетелдік саудагерлер оларды бүкіл әлемге апарды. Бірақ раковиналар арзан болды және үлкен мәмілелер үшін ыңғайлы болмады.
Ең ыңғайлы металл бұйымдары болды. Уақыт өте келе асыл металдар (күміс, алтын) ақша материалының рөлін атқара бастады. Олар оңай құймаларға айналады, бөліктерге бөлінеді және аз тозады. Алғашқы металл монеталар 27 ғасыр бұрын ежелгі Мемлекетте пайда болған. Біздің елде бастапқы ақша бірлігі гривна болды-белгілі бір салмақтағы күміс құйма. Гривнаны 4 бөлікке бөлуге болады, содан кейін рубль алынды. Егер рубль 2 бөлікке бөлінсе, онда 2 жарым болды. Содан кейін рубльді 50 кесуге болады. Рубльді жүз бөлікке кесуге болмайды, сондықтан олар бір тиын жасады. Бұл кішкентай монета бұл атқа ие болды, өйткені ол георгийді ат үстінде және қолында найзамен бейнелеген.
Ал "ақша" сөзі "ақша" сөзінен шыққан - бұл Дмитрий Донской заманындағы күміс монета.
Бірақ металдан жасалған ақша жаңа проблемалар туғызды: мысалы, Ломоносов императрицадан 2000 рубль сыйлығын алып, оларды қалтасына апара алмады – сыйлық 3 тақ тоннаға созылды! Бұл бүкіл жүк көлігі!
Сол кезде қағаз ақша пайда болды. Олар VIII ғасырда Қытайда ойлап табылған. Ал 1000 жылдан кейін олар Ресейде Екатерина II кезінде пайда болды. Оның портреті "Катенка"деп аталатын сторубл вексельін безендірді.
в) ақша: мақсат немесе құрал.
- Көптеген бай адамдар ақша олар үшін мақсат емес, өз қабілеттерін көрсету үшін өзін – өзі растау құралы дейді. Әдетте, бұл адамдар қарапайым өмір сүреді, балаларды бүлдірмейді, дінге, білімге, кедейлерге көмектесуге үлкен қаражат бөледі. Басқа елдерде миллионерлердің балалары үстелдің артында тұрудан, машиналарды жөндеуден, газет сатудан тартынбайды. Бұл қатыгездік емес, ашкөздік емес, өмір сүру нормасы, ақшамен жұмыс істеу мәдениетінің белгісі.
Батыс елдерінде адам ақшаны бала кезінен бастап өңдеуді үйренеді: қарапайымдылықты, шыдамдылықты, өзін-өзі шектеуді үйренеді.
Мысалы, кедей отбасында дүниеге келген Американың ең бай адамы Джон Рокфеллердің өмір тарихы.
- Ол өз бизнесін ерте жастан бастады: бір фунт кәмпит сатып алып, оны кішкене үйінділерге бөліп, өз әпкелеріне үстеме бағамен сатты, жабайы күркетауықтарды аулады және сату үшін тамақтандырды. Болашақ миллиардер түскен ақшаны шошқа банкіне салды-содан кейін әкесіне ақылға қонымды пайызбен қарыз берді.
Білім алғаннан кейін Рокфеллер бухгалтердің көмекшісі болып жұмысқа орналасу қиынға соғады. Ол ішпейді (тіпті кофе!), темекі шекпейді, би мен театрға бармайды. Ол өзін бір мақсатқа бағындырады-бай болу керек.
- Ол өте бай адам болған кезде балалық шақтағы досына үйленді. Бірақ үйлену тойы қарапайым болды және Рокфеллер отбасы үшін үй арзанға жалға алынды. Ол қызметшілерге де ақша жұмсамады.
Барлық бағыныштылар рокфеллерден от сияқты қорқатын, бірақ ол өте ұстамды адам болған және ешқашан дауысын көтермеген.
Көп ұзамай Рокфеллер елдегі ең қуатты жиырма адамның қатарына кірді, әлемдегі ең бай адам деп танылды. Бірақ ол балаларын өте қатал тәрбиеледі: ол ағаш кесуге, бақшада жұмыс істеуге, үйде көмектесуге мәжбүр етті. Оның балалары күніне бір тілім ірімшік алды, ал жексенбіде олар Киелі кітаптан басқа ештеңе оқымады.
Рокфеллердің "Standard Oil" компаниясы "ең ұлы, ең ақылды және ең адал емес"деп аталды. Рокфеллердің байлығы алыпсатарлыққа, алаяқтыққа негізделген және көптеген бәсекелестердің күйреуіне әкелді.
Джон Рокфеллер Чикаго университетін құруға көмектесті, стипендия құрды, зейнетақы төледі. Кейде ол күрсінді:"байлық — үлкен бата немесе қарғыс".
3.Проблемалық сұрақ: "кімді кедей деп санау керек?».
- Ал сіз кедейлік ақшаның жоқтығы емес, оларға деген қажеттілік деген сөзбен келісесіз бе? Сонда кімді кедей деп атауға болады?
Шамамен жауаптар:
- Ашкөздер үнемі көбірек ақша алғысы келеді-бұл олардың кедей екенін білдіреді.
- Ақшадан басқа ештеңе қажет етпейтіндерді кедейлер деп атауға болады.
– Сонда кедейлер миллионерлер мен миллиардерлер болып шығады, өйткені оларға көбірек ақша керек.
- Менің ойымша, біздің тақтада біздің сұрағымызға жауап беруге көмектесетін осындай сөйлем бар.
Балалар фразаны табады, оны оқиды ("ақшадан басқа ештеңесі жоқ адам кедей сияқты!»).
4.Аяқталмаған ұсыныстар: "ақшаға не сатып алуға болмайды".
- Жер бетінде сіз ешқандай ақшаға сатып алмайтын заттар бар. Біз бәрін сататын жәрмеңкеге келдік деп елестетіп көріңіз. Бірақ сіз тек ақшаға сатып алуға болмайтын нәрсені байқайсыз. Мысалы, мен: "ақша үшін төсек сатып алуға болады" деймін, ал сіз: "бірақ арман емес"деп байқайсыз. Түсінікті ме? Жалғастырайық.
Мұғалім сөйлемдердің басталуын оқиды, балалар сөз тіркестерін аяқтайды:
- ақшаға сіз... сағатын сатып ала аласыз (бірақ уақыт емес);
- ақшаға сіз... кітабын сатып ала аласыз (бірақ даналық емес);
- ақшаға сіз оққағар сатып ала аласыз (бірақ дос емес);
- ақшаға тамақ сатып алуға болады (бірақ тәбет емес);
- ақшаға сіз... үйін сатып ала аласыз (бірақ отбасын емес);